2022.07.14English Teacher’s Blog
2022/7/4 Time(時間 )
Hello everyone!
It has been such a long time. Over 3 months in fact! I hope you are all doing well.
久しぶり!ほんと、3ヶ月以上だね!みんな 元気だったかい!
The weather has become VERY hot recently so please take care of yourselves. I hear there have been a lot of cases of heat stroke lately (as I write this, the temperature is 37 degrees!).
These days I seem to get tired much quicker due to the hot weather…
最近 めっちゃ暑くなったね。みんなも気をつけてね。
熱射病が 最近 いたるところで 発生しているって聞いたよ (僕が いま これを書いてるときも 37℃だよ!)。
暑い天気のせいで 最近 疲れやすくなった気がするんだけど。
Let’s take a look at what we have been doing at school these days! We have done quite a few topics since February including: vehicles, animals, shapes, fast food and more! However, our most recent topic was time!
学校で何をしていたか思い出しましょう!
2月からいくつかの話題について 学んできたね。例えば、乗り物、動物、形、ファーストフードなどなど!でも、最近の話題は “時間”!
Our goals for these lessons were as follows:
これらのレッスンのゴールは:-
- Use time to review our counting abilities.
数字を数える
- Learn time related vocabulary.
時間に関係する言葉を学ぶこと
- Introduce the usage of “o’clock”.
“o’clock”の使い方
- Practice asking “what’s the time”?
“what’s the time”を尋ねる練習
To begin our classes, we have started to rotate our good morning song with a few other well-known songs, some that we have sung before and some completely news ones! These include: If you’re happy and you know it, 7 steps and heads shoulders knees and toes.
This keeps things fresh and gives us to opportunity to learn some new songs.
クラスを始めるために、僕たちは ”Good Morning song 朝の歌” を 別の良く知っている歌や僕たちが 前に歌ったりした歌、そして 本当に新しい歌に変えました。
例えば、”幸せなら手をたたこう”、”7 steps (セブンステップ)”、”Heads shoulders knees and toes (あたま、かた、ひざ、あし)” など。
このことは ものごとを新鮮にしてくれ、僕たちに新しい歌を学ぶ機会をくれたりします。
Before starting the main part of our lesson, we did a warm-up in which we played a game called toss-up.
For toss-up, students are taught 3 types of movements and their corresponding actions (for example: swimming, cycling and diving). The whole class then chants these actions together. On the final action, Sam turns around and says “1, 2, 3” and picks 1 of the actions randomly. If the students choose the same action as Sam, they are out! If they choose a different action, they continue to the next round!
This was great for the older students and they seemed to be really enjoying themselves. As for the younger ones, it was still a lot of fun, we just need to work on the understanding of the games rules a little more (and sitting down when they make a mistake!).
僕たちのレッスンのメインパートを始める前に、”Toss-up (トスアップ)”って言うゲームでウオームアップしたよね。
“Toss-up”っていうのはね、例えば 泳いでいる動き、自転車に乗っている動きやダイビングの動きの様に3つの違った関係する動きをするんだ。そして、クラスみんな一緒に その動きを声に出して言うんだ。
そして、最後に Sam (サム) が みんなの方に振り向いて、”1”, “2”, “3”って言って、それから 適当に 動きのうちの1つをピックアップするよ。
Sam と同じ動きをした子ども達は、外に出ることができて、違うのを選んだ子ども達は続けてゲームを繰り返すんだ。
年長さんのみんなは このゲームをとても楽しんでいたよ。
年少さんのみんなにとって、僕たちは ただ ゲームのルールを理解するだけだった (年少さんが間違ったとき座ったりしたりして)。
After toss-up, it was time for our main topic.
I should mention that we did not look at minutes today and just focused on the hours (e.g. 1 o’clock, 2 o’clock…).
We reviewed numbers using a few fun rhythm activities to make sure everyone was able to count from 0-12. From there, we practiced speaking and moving the clock and reading it at different times. We still need to work on saying “o’clock’” after a number to specify time.
“Toss-up”ゲームの後、メインの話題である時間となりました。
今日は、”分”ではなく、”1 o’clock” や “2 o’clock”などといった “時”について話しをしました。
みんなが、”0~12”までを数えることができるのを確かめるために幾つかの楽しいリズム活動をしながら数を思い出しました。
そこから、話す練習や時計を動かしたり、違った時間を読んだりする練習をしました。
To conclude our lesson on time we played a game called “what’s the time, Mr. Wolf?”.
What’s the time Mr. Wolf is a game where one person plays the wolf and the rest of the class are the sheep. The wolf stands in front of the class and chooses a time on his clock. The sheep then chants “what’s the time Mr. Wolf?” and the wolf responds with what ever time he/she selected (e.g. 3 o’clock). The sheep must then move that number of steps towards the wolf. At any point the wolf can call out “dinner time!” as a response to the question “what’s the time Mr. Wolf?” in which the sheep must run to the back of the room before the wolf catches them. If one of the sheep are caught by the wolf, they switch places and start again!
This game was a lot of fun and everyone seemed to be having fun! In particular, the students loved getting as close to the wolf as possible before running to the safety of the wall!
時間通りに、レッスンを終わるように、“狼さん、何時?”と呼ばれるゲームで遊びました。
狼さん、何時?っていうこのゲームは、一人の人が狼さんになって、残りのみんなが羊さんになって遊びます。狼さんは 教室の前に立って、自分の時計で 時間を決めます。そして、羊さん達は “狼さん、何時ですか?” って尋ねて、狼さんは、例えば、3時ちょうどっていう感じで好きな時間を答えます。そして、羊さん達は 狼さんに向かって 3歩移動します。
狼さんが羊さん達を捕まえる前に 羊さん達は 部屋の後ろの方に走りながら、“狼さん、何時ですか?”って質問をして、その答えとして、狼さんは、好きなタイミングで “晩ごはんの時間だ!”って叫びます。もし、一人 (一匹)の羊さんが狼さんに捕まったら、交代して、また 始めます。
このゲームはとても面白くて、みんなは楽しむことができたね!特に、壁の近くの安全な場所に走る前に、狼さんにできるだけ近づく羊さん達は 特に 楽しんでいました。
Overall, I have again been very happy with our lessons! I will be trying to upload these blogs more regularly in the future to keep everyone up to date on our English conversation classes.
ほんとうに、僕は みんなとレッスンをすることがとてもハッピーだよ。僕は、英会話クラスの状況をみんなにわかってもらうために、もっと ブログをアップロードしていくよ。
A recommendation to the parents: going over the vocabulary from each blog with your child is a great way to boost confidence in speaking! Even if it is just the basics, a little can go a long way (for example asking “How are you? Are you good?”). This could also be a fun way to brush up your own speaking skills! Good luck!
保護者さまへのおすすめ: 皆さまのお子さまと一緒にブログにある語彙を調べることは会話に自信を持たせる最高の方法です。例えば、How are you? とか、Are you good?といった基礎的なことでも 効果はあります。このことは、みなさん自身の会話力に磨きをかける良い方法でもあります。グッドラック!
As always, thank you all and I will be in touch soon!
いつもありがとう!またね!
Sam サム
Main lesson vocabulary メインレッスンの語彙
Wolf 狼
Time 時間
Clock 時計
〜O’clock 〜時
What’s the time, Mr. Wolf? 狼さんは何時ですか?
It’s dinner time! 晩ごはんだよ!
Run away 逃げろ!
Routine vocabulary いつもの語彙
How are you? お元気ですか?
Are you OOOO? OOOOですか?
I’m OOOO 私は 〇〇〇〇です。
- Happy 幸せ
- Sad 悲しい
- Angry 怒っている
- Scared 怖い
- Tired 疲れた・飽きた
- Hungry お腹がすいてる
- Thirsty 喉が渇いた
How’s the weather? 天気はどうですか?
It’s … OOOOです
- Sunny 晴
- Cloudy 曇
- Rainy 雨
- Windy 風
- Snowy 雪